Elektromobilita v České republice

Elektromobilita v České republice

Elektromobily se stávají v České republice stále oblíbenější, jen v první polovině roku 2020 vzrostl počet prodaných vozů s hybridním pohonem o 45 % a odbyt elektromobilů, s prodanými 1053 auty, se zvýšil pětkrát.

Automobilový průmysl je jedním z pilířů českého průmyslu. Není proto divu, že i výrobci v České republice přidávají do své nabídky hybridní i čistě elektrické vozy.

Také rychle roste počet nabíjecích stanic, které vznikají jak podél páteřních komunikací, pro účely dobití při delší cestě, tak i například u obchodů, kde se dá dobíjet v průběhu nákupu. V tomto se totiž elektromobil liší od spalovacích aut, protože se nabíjí v okamžiku, kdy se právě nepoužívá a parkuje, ať již například právě u obchodu, nebo doma či v práci.

 

Daňové úlevy a další motivace

Elektromobilita je v evropských státech, včetně České republiky, podporována řadou daňových úlev, a to především s ohledem na kvalitu ovzduší ve větších městech. V České republice majitelé elektromobilů neplatí správní poplatek za registraci vozu, jsou osvobozeni od silniční daně, nemusejí kupovat dálniční známku a ve větších městech mají parkování zadarmo. Podpora sílí i ze strany státních organizací – v nedávné době bylo nakoupeno 38 elektromobilů pro Policii ČR a 6 elektromobilů pro potřeby ministerstva průmyslu a obchodu.

 

Výhody elektromobilů

Koupě elektromobilu představuje poměrně vysokou investici, ale z dlouhodobějšího hlediska vám elektromobil odlehčí rodinný rozpočet. Provoz a celková údržba je totiž levnější než u normálních automobilů. Elektromobily jezdí na elektrický pohon, jejich uživatelům tedy odpadají starosti ohledně běžného servisu, jako je výměna oleje, olejového filtru, nebo svíček.

Za největší výhodu je považována možnost si auto dobít kdekoliv – v domácí zásuvce, nebo u veřejné nabíječky. Elektromobil můžete nabít velmi levně, pokud využijete nízkého tarifu, například z domácí zásuvky, tak zaplatíte za 1kWh méně než 2 koruny. Při představě, že na 100 kilometrů spotřebuje elektromobil 15kWh, vás tato vzdálenost tedy vyjde na necelých 30 Kč, nemluvě o tom, že za rok je váš elektromobil schopen ušetřit na benzínu až 35 tisíc korun. Ve chvíli, kdy se majitel elektromobilu rozhodne investovat do solárních panelů na střeše rodinného domu a elektřinu si vyrábí sám, získá tak možnost nabíjet si elektromobil z vlastních zdrojů a v dlouhodobějším měřítku ušetří ještě více.

 

Dojezdová vzdálenost

V otázce elektromobility stále přetrvává domněnka, že elektromobil je vhodný pouze na krátké vzdálenosti do 100 km, protože dále na jedno nabití nedojede. To samozřejmě již neplatí. Moderní současné elektromobily dokáží na jedno nabití dojet několik set kilometrů, tedy téměř stejně jako klasický automobil. S elektromobilem ale přichází i změna uvažování, neplatí jako u klasického auta, když dojde „baterka“, tak si zajedu „natakovat“. Majitelé elektromobilu dobíjí při každé vhodné příležitosti, když auto stojí, jako jsou pravidelné zastávky na odpočívadlech, v obchodních centrech a samozřejmě doma. Každopádně při každodenním používání běžný řidič zpravidla ujede do 150 kilometrů, takže nabíjení cestou nemusí vůbec řešit. Na delších trasách, například do Chorvatska, je dobré si naplánovat místa pro dobíjení elektromobilu. V dnešní době existují elektromobily, které vám třeba cestu z Prahy do Zadaru naplánují a doporučí i se třemi pauzami na dobíjení. Zastavit a dobíjet můžete i jinde, záleží jen na vás. Doporučené zastávky v místech vybavených rychlými dobíjecími stanicemi nemusejí trvat dlouho – elektromobil tam dostatečně dobijete za několik desítek minut. V případě delší trasy se většina řidičů v klasickém automobilu stejně po 200-300 kilometrech zastaví na toaletu, nebo se občerstvit – a půl hodina i víc je rázem pryč. Cesta elektromobilem na Jadran a zpět už dnes není žádný problém.

 

S LAMOU ušetříte až 13 000 Kč* za 2 roky. Nejlevnější dodavatel elektřiny a plynu! -> Chci přejít k Lamě